30 juli 2014

hoe maak je een to do list.


hee allemaal !
we kennen het allemaal wel, denk ik. we hebben super veel dingen te doen maar je weet niet hoe je het af krijgt. daarbij is een 'to do list' erg handig. een to do list helpt je met het maken van een planning wanneer en wat je gaat doen. voor de mensen die denken dat dit artikel alleen voor bloggers bedoelt is, hebben niet helemaal gelijk. to do lists zijn ook mega handig voor school, je kamer opruimen etc. 

ik persoonlijk gebruik een to do list ontzettend vaak, gewoon om even alles op een rijtje te hebben en zo te kijken wat ik nog moet doen en wat ik al gedaan heb.

voor een to do list heb je een aantal mogelijkheden. je kunt je to do list via word maken, op papier of in je telefoon. ik ga vandaag alle drie de mogelijkheden laten zien.


To do list in word. 
word is een super handig programma voor notities, dus ook voor to do lists. doordat je verschillende lettertype en lettergroten kunt gebruiken wordt je to do list erg overzichtelijk. 
stap 1, open word.


stap 2, klik op invoegen -> wordart.



stap 3, kies een style en een naam voor je to do list.



je hebt nu een duidelijke titel voor je to do list, dit hoeft natuurlijk niet maar het voegt wel wat extra's toe. je kunt de titel natuurlijk ook gewoon typen.

stap 4, stel je to do list samen.

stap 5, markeer de punten die je al gedaan hebt.

vóila, dit is dan je to do list !

Ik gebruik 'Microsoft office word 2007', deze versie van wordt vindt ik het fijnste werken en heeft naar mijn mening ook de meeste mogelijkheden.

to do list op papier.
dit vindt ik zelf een hele fijne manier, ik hou mijn to do lists bij in een boekje. zo kan ik dat boekje overal mee naar toe nemen. ontzettend handig dus !
een to do list op papier gebruik ik vaker als ik een planning maak voor langere termijn. bijvoorbeeld als ik de hele maand inplan. ik schrijf mijn huiswerk bijvoorbeeld in een agenda. dan kijk ik in het weekend wat ik allemaal moet doen en daar maak ik dan een klein to do listje van op word of papier.

stap 1, zoek een overzichtelijke en schone pagina in een boekje.
je kan ook een blaadje pakken en die tussen je agenda of dagboek doen.

stap 2, schrijf duidelijk boven je to do list waar hij voor is.
dit is vooral belangrijk als je meer to do lists in een schriftje of boekje gebruikt. zo kun je makkelijk bij houden wat je nog waarvoor moet doen.

stap 3, schrijf op een los blaadje wat je allemaal moet doen.
gebruik eventueel steekwoorden en kijk wat je per onderdeel nog moet doen.

stap 4, kies wat je eerst wil doen en deel de dingen die je moet doen als dat nodig is op in categorieën.
categorieën zijn ontzettend makkelijk als je je huiswerk wil plannen. zo kun je opschrijven wat je per van moet maken of moet leren.

stap 5, schrijf de dingen die je moet doen op.

stap 6, markeer de dingen die je al gedaan hebt.
zo heb je een doel voor je zelf en een fijn overzicht over wat je nog moet doen en wat je al gedaan hebt.

to do list op je telefoon.
hier heb je ook weer verschillende manieren in. je kunt het in je notities doen en in je herinneringen. ik vindt zelf in herinneringen fijner omdat je hier ook dingen af kunt strepen. bij notities kun je alleen dingen weghalen wanneer deze klaar zijn. ik zal beide manieren even laten zien.

stap 1, open je notities.
stap 2, kies 'nieuw'.
stap 3, kies een passende titel voor boven je to do list.
stap 4, kies de dingen dingen die je nog moet doen.
stap 5, zet die in je to do list.

stap 1, open je herinneringen.
stap 2, kies 'nieuwe lijst'.
stap 3, kies een leuk kleurtje en een titel voor je to do list.
stap 4, zet de stappen die je moet doen in je to do list.
stap 5, klik het rondje links aan als je de taak voltooid hebt.

dit was het alweer voor deze keer. ik hoop dat jullie het leuk vonden en er iets aan gehad hebben.

xxx.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten