16 december 2014

EXAMENS !?


Hey meiden.
Vandaag weer eens een schrijfartikel. Met lappen tekst en weinig plaatjes. Maar met een artikel als dit kun je wel zeggen dat je bezig bent met het leren voor je examens. Haha ! 

Ik april begint de ellende weer, examens. Door het hele land maken kinderen na een aantal jaren strijden een aantal toetsjes. Als ze niet toetsjes halen, krijgen ze een papiertje waarmee ze een opleiding mogen doen. Nee, even zonder grapjes. Je examen is ontzettend belangrijk, het bepaalt namelijk welke opleidingen je kan gaan doen, wat voor werken later en de rest van je toekomst. En ik weet dat het veel werk is om al die vakken in een maand te leren, maar het lukt gemiddeld meer mensen dan dat het mislukt. In dit artikel een aantal tips hoe je het leren voor je examen makkelijker en leuker kan maken ! 



Bijna een jaar geleden posten ik een artikel waarin in het vervelende nieuws vertelde. Ik was gezakt voor mijn schoolexamens. Ik had niet eens de mogenlijkheid om her-examens te doen want zelfs als k daar een 10 voor zou halen zou dat nog niks uitmaken. Ik heb daardoor wel fijnere en vooral leukere leermanieren gevonden en die wil ik graag met jullie delen. 

Tip 1, motiveer jezelf en blijf gemotiveert.
Deze tip is helaas moeilijker dan dat hij lijkt maar probeer het eens. Beloon jezelf bijvoorbeeld door met jezelf af te spreken dat als je een uur geleerd hebt, dat je dan een min. Pauze hebt of dat je dat een snoepje mag pakken. Het zijn misschien maar kleine dingen maar het werkt. Mocht het je echt niet lukken om jezelf te motiveren, kun je altijd nog vragen of iemand in je omgeving even een lief woordje tegen je zegt.

Tip 2, maak het jezelf comfortabel.
Pyama aan, lekkere wollen sokken en een heerlijk kopje thee. En dat allemaal terwijl je heerlijk op je bed ligt. Pak kussen en dekens en maak er je eigen lounge van. Waarom zou je saai achter een tafel of bureau gaan zitten als je ook lekker in je eigen bed kan liggen. 

Deze tip werkt niet voor iedereen. Voor sommige dingen zit ik ook gewoon liever aan mijn bureau. 

Tip 3, zorg dat je alles bij de hand hebt.
Deze tip is echt niet alleen voor de luiere meiden onder ons, het is gewoon ontzettend vervelend als je constand op moet staan om iets te moeten pakken. Zorg gewoon dat je alles bij elkaar hebt, desnoods gooi je alles in een doos en zet je die naast je neer. Je boeken, etui, notitieboekjes, je rekenmachine en natuurlijk je thee ! Als je alles binnen handbereik hebt kost het minder tijd om het te moeten pakken en je bent minder afgeleid. 

Tip 4, ga in een voor jou fijne omgeving zitten.
Of dat nou benede aan tafel is, boven in je bed of ik de bibliotheek. Zorg dat je nergens door afgeleid wordt. Bij een vriendin kan ook, maar weet wel naar welke vriendin je gaat. Sommige vriendinnen zijn nou eenmaal niet zo geschikt om samen mee te leren. dat 'leren' gebeurt dat vaak niet namelijk. 

Tip 5, neem goede pauzes.
stel je hebt jezelf zo goed gemotiveert dat je uren achter elkaar door zou kunnen leren, niet doen. Je hersenen nemen namelijk na 30 a 45 minuten weinig tot geen informatie meer op. Neem dus om die tijd een korte pauze van 5 of 10 min. Wissel de tijden ook af dat je af en toe een pauze neemt van 30 minuten zodat je wat kunt eten en even rond kunt lopen. Voeding, genoeg drinken, beweging en buitenlucht zijn ontzettend goed voor je concentratie. 

Tip 6, begin optijd, maar niet te vroeg. 
Het is erg belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je moet doen per vak, hoelang je daarvoor nodig hebt en waneer je uiterlijk klaar moet zijn. Dus stel economie; je hebt 10 hoofdstukken, je denkt dat je een week nodig hebt per hoofdstuk. Dan heb je dus 10 weken nodig om de stof te leren. Dan wil je nog 2 weken hebben om alles ter herhalen en oefenexamens te maken. Dan heb je dus 12 weken nodig voor economie. En stel je hebt 6 april examens, dan zou je dus rond 19 januari moeten beginnen met leren. Dat lijkt heel vroeg maar geloof me, je gaat alle tijd nodig hebben ! 
Plan dit goed voor jezelf, kies voor jezelf hoelang je over iets wil doen en waneer je dan moet beginnen. begin dus op tijd maar niet te vroeg. waneer je te vroeg begint met leren weet je dat vaak ook van jezelf. je stelt dan vaker dingen uit omdat je toch 'tijd genoeg' hebt. 

Tip 7, to do lijstjes.
Mijn favoriet. Door het maken van to do lijstjes krijg je een duidelijk overzicht van wat je moet doen die dag en wat je al gedaan hebt. Schrijf achter de onderwerpen hoelang je denkt dat je ervoor nodig hebt om dat te leren. Zo kun je inschatten hoe laat je klaar bent in verhouding met hoe laat je begint. kies een schriftje of notitieboekje dat niet al te groot is, zo kun je hem makkelijk meenemen in je tas en kun je op ieder moment kijken wat je nog moet doen die dag. ook kun je kiezen voor een agenda, ik zou dan alleen wel een anderen agenda pakken als die je voor je school en je persoonlijke zaken gebruikt. zo blijft alles lekker overzichtelijk.

Tip 8, vat dingen samen.
voor je examens moet je nou eenmaal veel leren, samenvatten is daar de ultieme oplossing voor. door alles samen te vatten in een schrift op map heb je alles veel korter, als je naderhand dingen gaat herhalen ben je veel minder lang bezig en heb je toch de belangrijkste dingen. kies voor jezelf wat jij het fijnst vindt om aantekeningen in te maken. je kan kiezen voor een map, een schrift met tabbladen, allemaal lossen schriften, etc. ook kun je kiezen of je A4 of A5 formaat wil. ik persoonlijk vindt een schrift met tabbladen het makkelijkst. daarnaast gebruik ik vaak nog iets van een plastic mapje om papieren in te bewaren.

tip 9, hou je aan je dead-lines!
deze tip is echt een struikelblok voor mij en ik denk ook voor veel anderen van jullie. ben je na anderhalf uur klaar met een geweldig mooie, met kleurtjes geschreven planning, hou je je er niet aan.. voor een keer maakt dat niet veel uit, je kan een dag best inhalen. maar als je dat een paar keer doet loop je al snel een week achter. je hebt niet voor niets een planning gemaakt, eh ?

dit was het artikel voor vandaag alweer. ik hoop dat jullie het leuk vonden en dat jullie natuurlijk iets aan mijn tips gehad hebben.

- btw; ik ben geen professional. dit ik puur mijn ervaring en de manier waarop het voor mij het beste werkt. dat wil dus niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.- 

xoxo, 


1 opmerking:

  1. Goede tips! Ik heb dit jaar ook de examens, hier heb ik zeker wat aan gehad :)

    www.withoutbeauty.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen