23 maart 2015

Hoe ik leer voor mijn examens dit jaar + tips & tricks die ook handig zijn voor het leren van proefwerken.

het is misschien niet leuk om er nu al over na te denken maar binnenkort beginnen de examens weer. dit jaar doen duizenden studenten examens en ook ik neem dit jaar alweer deel aan het examen. nou zal je misschien denken 'hoezo weer?' maar vorige jaar ben ik helaas gezakt voor mijn examens, daar heb ik toen der tijd ook een artikel over geschreven. klik voor dat artikel hier of hier. iedereen leert natuurlijk op een anderen manier voor zijn of haar examens. in dit artikel laat ik jullie zien hoe ik dit jaar voor mijn examens leer met daarbij wat tips en tricks die ook handig kunnen zijn als je geen examen doet dit jaar.


Natuurlijk heb je voor het leren van je examens een aantal dingen nodig die je daarbij kunnen helpen. De meeste artikelen die ik gebruik komen van Hema, Action en Kruidvat. Om te beginnen natuurlijk schriften of mappen. Ik heb hier gekozen voor twee schriften van Kruidvat. De schriften bevatten ieder vier tabbladen, wat ik erg handig vind omdat ik zo een schrift voor meerdere vakken kan gebruiken. Ik heb zelf de tabbladen verplaatst omdat ik voor het ene vak meer ruimte nodig heb om te schrijven als voor een ander vak.


Dan zijn boeken misschien ook wel handig. Hier staat natuurlijk alle stof in die je moet kennen voor je examens. Mocht dit op jou school niet van pas zijn, neem dan gewoon hetgeen dat jij moet leren en vervang dat voor de boeken die ik gebruik. Dit komt namelijk op hetzelfde neer.


Als laatste is schrijfgerei erg handig bij het leren van je examens en als je op dezelfde manier leert als dat ik doe zijn deze zelfs noodzakelijk. Ik gebruik een pen, potlood, liniaal, markeerstickers, gum, puntenslijper en markeerstiften. Kijk zelf wat je fijn vind om te gebruiken, dit is namelijk voor iedereen verschillend.


Ik begin altijd voor ik ga leren met een planning. Een planning zorgt ervoor dat je per periode weet wat je moet leren. Dit jaar heb ik gekozen voor een planning per week, zo heb je ruim de tijd en kun je best een keer een dag overslaan.
Ik heb een tabel gemaakt er erboven het vak waar de planning voor is erboven geschreven. In de linker kolom heb ik de weken gezet en in de rechter kolom hetgeen wat ik moet leren voor die week. Ik heb alles per hoofdstuk ingedeeld omdat ik merk dat dat toch het fijnst werkt voor mij.



Dit doe ik overigens voor ieder vak zo. Zo kun je makkelijk per vak zien wat je iedere week moet doen. Als ik klaar ben met een taak, streep ik deze af met een markeerstift. voor het ene vak gebruik is geel, voor de ander roze, etc. Zo houd je goed overzicht over wat je al hebt gedaan en wat je nog moet doen.


Dan is het toch echt tijd om daadwerkelijk te beginnen met leren. Dus pak je boeken erbij, maak het jezelf lekker comfortabel met een rustig muziekje en een lekker kopje thee en begin. Als ik begin met leren pak ik mijn boeken erbij, het schrift waar ik aantekeningen in ga maken en het schrift waar ik het hele jaar door aantekeningen in heb gemaakt. Dit is optioneel,  mocht je dit nou niet hebben gedaan kun je dit altijd nog aan klasgenoten vragen of dingen opzoeken op internet.



wat ik zelf erg fijn vind is de tekst in het boek samenvatten en daar de aantekeningen van het jaar bij te pakken. Zo weet je zeker dat je niks vergeet en kun je alles nog een keer extra op een rijtje zetten. Je kunt dan wat kleurtjes gebruiken om dingen extra op te laten vallen zodat je die in ieder geval niet vergeet.


hier zie je het verschil van mijn aantekeningen eerst en mijn aantekeningen daarna. je merkt al snel welke informatie nou echt belangrijk is en welke niet zo. Dit moet je voor jezelf even uitvinden, daar kan ik weinig mee helpen.


Ook vind ik het altijd erg handig om van die sticky notes te gebruiken. deze kocht ik bij Action en kosten me nog niet eens een euro. Deze plak ik dan aan de zijkant van de bladzijde zodat ik ze makkelijk terug kan vinden, ook als ik het boek dicht heb en even snel iets op moet zoeken.


Dit is een soort extra en dit geldt dan ook niet voor iedereen. gelukkig zijn sommige van mijn docenten zo aardig geweest om nog eens extra belangrijke informatie op papier te zetten. deze documenten gebruik ik dan ook bij het maken van de samenvattingen.

examen bundels.
examenblad
Hema schoolspullen.

ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben. btw, dit is niet hoe het moet, dit is puur hoe ik het doe. kijk dus zelf wat jij fijn vindt en wat voor jou het beste werkt.


1 opmerking: