18 januari 2017

Minimaliseren | Lifestyle.



Ik heb besloten om dit jaar toch een aantal dingen in mijn leven te veranderen. Ik ben dan wel geen fan van de zogenaamde 'Goede voornemens' omdat ik weet dat ik me hier toch niet aan houd. Dit jaar wilde ik het dus wel proberen en een van die dingen is minimaliseren. In dit artikel leg ik uit wat het inhoud, hoe ik het doe en mijn tips hiervoor.


Wat is minimaliseren ?

Minimaliseren kan op heel veel manieren worden gezien. Het kan bijvoorbeeld met je leven in het algemeen, met de spullen die hebt of met wat je eet. Minimaliseren betekend simpelweg minderen. Om even de spullen als voorbeeld te nemen houd minimaliseren in dat je dus alles wat je niet meer gebruikt of nodig hebt wegdoet. Zo kun je een beter overzicht krijgen van wat je hebt en is het makkelijker om dingen op te ruimen en netjes te houden. Ook wanneer je minimaliseert wat je eet, een voorbeeld hiervan in een vegetariër die dus geen vlees of vis meer eet. Om even terug te komen op het minimaliseren van spullen, dit houdt dus ook in dat je niets meer koopt waar je toch niks mee doet of waar je niet gelukkig van wordt. Kijk ook niet naar de prijs. Ook al is dat shirtje maar €5,00 als je het niet draagt, heb je er niets aan. De drang is dan vaak om er zelfs meerdere van te kopen, bijvoorbeeld in verschillende kleuren. In dat geval kun je beter één blouse kopen van €50,00. 

Hoe minimaliseer je op de juiste manier ?

Er is eigenlijk geen goede- of foute manier van minimaliseren. Het is iets heel persoonlijks wat iedereen op zijn of haar manier doet. Op internet zijn veel manieren te vinden en in dit artikel zal ik jullie ook vertellen hoe ik het doe maar het is en blijft iets persoonlijks. Ik kan bijvoorbeeld niet voor jou bepalen wat jij nodig hebt of wat belangrijk voor je is. Wees wel streng voor jezelf. Naarmate je langer bezig bent merk je zelfs dat je steeds meer items minder noodzakelijk gaat vinden. Het voelt ontzettend goed om minder spullen in je bezit te hebben en zo koop je dus ook minder snel dingen die je niet gebruikt.


Hoe bepaal ik of ik iets weg moet doen ?

Ik hou de spullen even als voorbeeld. Wat ik zelf fijn vind is om een lijstje op te stellen met bepaalde vragen die je jezelf tijdens het minimaliseren kunt stellen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Maakt het me gelukkig? 
- Heb ik dit echt nodig?
- Past dit bij de rest?
- Is het praktisch?
Zo zijn er nog een hele hoop anderen vragen die je jezelf kunt stellen om het minimaliseren makkelijker te maken. Stel voor jezelf zo'n lijstje op met vragen waar jij iets aan hebt. 

Wat ik ook vaak fijn vind om te doen is om doelen te stellen tijdens het minimaliseren. Een voorbeeld hiervan is dat je bijvoorbeeld na het minimaliseren nog maar vijf broeken over wilt houden. Dit houdt dus in dat je op een bepaald punt keuzes moet gaan maken om te kiezen welke broeken je nou echt veel draagt. Ook de doelen zijn erg persoonlijk omdat niet iedereen dezelfde prioriteiten heeft. Ik hecht bijvoorbeeld minder waarden aan mijn kleding en meer aan mijn make-up en anderen beauty relateerde spullen.

Moet ik alles weggooien ?

Nee, dit hoeft zeker niet. Wat ik zelf altijd doe wanneer ik minimaliseer is dat ik twee tassen (of vuilniszakken) pak. Een tas is voor de spullen die ik weggooi in verband met hygiene of omdat het kapot is en de anderen tas is voor de spullen die ik kan weggeven aan vrienden en familie of kan verkopen. Kleding geef ik vaak aan een stichting die ervoor zorgen dat alles goed terecht komt.

Hoe en waar moet ik beginnen?

Wat ik allereerst doe als ik begin is kijken naar wat ik geminimaliseerd wil hebben. Een voorbeeld hiervan is mijn kledingkast. Een neem er goed de tijd voor maar zorg wel dat ik een soort tijdsdoel stel zodat ik niet te lang bezig ben. Wanneer ik mijn kast gedaan heb ga ik verder naar het volgende onderdeel. Dit hoeft echt niet allemaal op een dag want het kost nou eenmaal veel tijd maar zorg wel dat wanneer je eraan begint, je het ook afmaakt. Ook kun je ervoor kiezen om een lijstje op te stellen met de dingen die je wilt gaan minimaliseren zodat wanneer je klaar bent met een van de dingen, je deze kunt afstrepen. Het motiveert namelijk vaak om het lijstje af te willen maken. 

Dit was het artikel, ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad. Mocht je nog vragen hebben, laat het dan hieronder in de reacties achter.

Liefs,
Kelsey.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten